Generatie Y

Generatie Y is grofweg iedereen die geboren is tussen 1985 en 2000. Ze worden ook wel Global Citizens, Millennials, generatie Next, de Net generatie, generatie Slash, Facebook generatie of generatie Einstein genoemd. Vele namen voor een bijzondere en unieke groep jonge mensen.

Wie ze zijn

Generatie Y is opgegroeid met technologie, globalisering en netwerken. Zij zijn veelal goed begeleid en gestimuleerd door hun ouders. Het is de hoogst opgeleide generatie tot nu toe. Ze zijn kritisch, nieuwsgierig en met een open vizier. Authenticiteit en zingeving staan hoog in het vaandel, net als persoonlijke ontwikkeling, vrijheid en flexibiliteit. Ze worden graag ‘erkend en gezien’, maar ze zijn wars van betutteling, heilige huisjes en hiërarchie.

Kwaliteiten & valkuilen

Typische kenmerkende kwaliteiten zijn: ondernemend, sterk in netwerken, maatschappelijk betrokken, ambitieus, transparant & veelzijdig. Vaak genoemde valkuilen en tekortkomingen zijn: onzeker, oppervlakkigheid, kritisch zonder gevoel voor context, weinig doorzettingsvermogen, lage frustratietolerantie, slecht energiemanagement, problemen met keuzes maken.

Wat motiveert ze als medewerkers? Wat hebben ze van de organisatie nodig? Hoe manage je deze eigenzinnige generatie zodat ze kunnen excelleren?