Tips managen Y

Generatie Y wil de flexibiliteit om last minute naar een festival te kunnen en tijdens de uitverkoop jurkjes te passen op het toilet, anderzijds komen ze ook met plezier naar een afdelingspresentatie tijdens hun vakantie. Het liefst zitten ze binnen 5 jaar op de plek van de baas en ze hebben bakken onderbouwde kritiek op de organisatie. Wat drijft hen nou?

Behoeftes Generatie Y

Zij hebben behoefte aan ontwikkeling, zingeving, afwisseling en verbondenheid. Werk en privé lopen in elkaar over. Werk moet bovenal leuk zijn! Voor organisaties betekent dat: Inrichten van mogelijkheden om te netwerken en het bouwen van projectteams bestaande uit mensen van verschillende leeftijden.

Fricties met andere generaties

Veeleisend, ambitieus, appen, 17:00 naar huis, sabbaticals, kritisch… Oudere generaties vragen zich wel eens af waar hun respect is voor senior collega’s en het bedrijf? Maar voor Generatie Y is iedereen gelijkwaardig en is respect niet gekoppeld aan een functie. Dit wordt vaak gezien als verwend en ongepaste arrogantie. Niet geheel onterecht; wel verklaarbaar, zij zeiden ‘je & jij tegen meester Frank’.

Managen en motiveren van Generatie Y

Hoe ga je hier als leidinggevende mee om? Generatie Y wil regelmatig terugkoppeling over hun functioneren; zowel positieve als kritische feedback. Ze willen leren en gewaardeerd worden in een open relatie waarin over gedrag en gevoel gepraat kan worden. Vraag zelf ook om feedback. Ze geven je met plezier hun ongezouten en gepeperde visie. Geef echter wel duidelijk de kaders aan, voor je het weet raden ze je een nieuwe stylist aan. Kortom schets het kader van samenwerking, geef grenzen aan en wees duidelijk welk gedrag je wel en niet wil zien.