Youngwashing
16957
post-template-default,single,single-post,postid-16957,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Youngwashing

Youngwashing

We kennen de termen greenwashing en pinkwashing. Ook wel, geveinsd duurzaam en inclusief. Ik wil daar nog 1 aan toevoegen: youngwashing. Geveinsd vernieuwend. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt er flink geïnvesteerd in spiffy arbeidsmarktcampagnes gericht op jongeren. Young professionals worden met toeters en bellen binnen gehaald en warm gemaakt met beloftes als: “Bij ons kun je je carrière vormgeven zoals dat bij jou past”, “Wij zoeken young innovators die echt het verschil willen maken”, “Wij willen leren van toekomstige generaties en hebben jullie hard nodig om te vernieuwen.”

Du moment de jonge ondernemer stuiterend van enthousiasme en boordevol ideeën over de drempel stapt, dan is het “ga nou eerst maar gewoon eens werken snotneus en leren hoe het er hier aan toe gaat, voordat je met allemaal irreële wilde plannen gaat strooien.” De youngster wordt in een web van hiërarchie, heilige huisjes, protocollen en procedures vleugellam en monddood gemaakt. En dat proces gaat verontrustend snel. De innovatiekracht van jong wordt niet benut, maar ontmanteld.

Oplossing: practice what you preach. De arbeidsmarktcommunicatie is briljant!

Op LinkedIn